נדל"ן באתונה

כיצד משבר הקורונה יכול להשפיע על מחירי הנדל"ן ביוון

"אני קונה כשיש דם ברחובות" אמר המשקיע האגדי וורן באפט, וכיוון לשוק הנדל"ן המדמם בשיא המשבר בארצות הברית.

כששווקי העולם יורדים והפאניקה אחוזה במשקיעים, שאלו את מומחי ההשקעות בנדל"ן האם 2020 תסתיים בירידות או בעליות?

ההיסטוריה מספרת לנו שמשקיעי הנדל"ן בדרך כלל מחזיקים בנכסי הנדל"ן שלהם כנכסים לטווח הארוך ולכן הם פחות מושפעים מזעזועים במשק. עם זאת, ככל שמשבר ה- COVID-19 יימשך, יתכן שהאנשים יתקשו לגייס הון או להתמודד עם ההלוואות הקיימות, ויכול להיות שהמשקיעים יצטרכו לשקול מכירה של נכסי הנדל"ן שלהם.

משקיעים רבים (במיוחד מי שרכש את הנכסים מהון פנוי) יכולים פשוט להחזיק בנכסים שלהם לאורך זמן רב יותר. זה עשוי להוביל למחסור זמני במניות הנדל"ן הראשוניות.

ככל הנראה ניתן לחלק את העידן שלנו ל"לפני" ו"אחרי".

אז על קצה המזלג: מה קרה בשוק הנדל"ן היווני בשנה האחרונה?

על פי הדיווחים של הבנק היווני ,בשנים האחרונות שוק הנדל"ן ביוון היה תלוי מאוד במשקיעים זרים. בשנת 2019, תזרים ההון נטו ממשקיעים זרים, הסתכם בכ-1.5 מיליארד יורו, המהווים 28.5% יותר מאשר בתקופה המקבילה ב- 2018.

בשנת 2019 חלה עלייה משמעותית במחירי הנדל"ן היווני. מחירי הנדל"ן עלו ב-7.2% ברחבי יוון, כאשר באתונה המחירים עלו ב-10.4%. יחד עם זאת הבנק דיווח כי עליית המחירים לא התפשטה בשוק כולו, בגלל העדפות של המשקיעים לשכונות ספציפיות הממוקמות במרכז העיר. לכן אחד התנאים להתאוששות המלאה של שוק הנדל"ן היווני הינו חיזוק הביקוש המקומי.

ברבעון הראשון של 2020 בוצעו עסקאות בסכום של כמעט 300 מיליון יורו בשוק הנדל"ן המסחרי ביוון, זה המקסימום ההיסטורי לתקופה. העובדה מדגישה את הביקוש התעניינות בשוק הנדל"ן המקומי.

כיום כאשר יוון בדיוק התאוששה ממשבר נוסף, נשאלת השאלה האם משבר קורונה יכול להפיל שוב את שוק הנדל"ן היווני?

בהתחשב בעובדה שמחירי הנכסים ביוון במהלך המשבר האחרון ירדו לשפל היסטורי והצליחו לעלות מעט בשנה האחרונה, צפויה כרגע התייצבות מחירים.

בזמן הקרוב צפויים לצאת הצעות במחירים נמוכים מהשוק בכ-30%- 20%. המשימה שלנו, להיות מוכנים ו"לתפוס" את ההזדמנויות מסוג זה. כמובן כשקצב הצמיחה יתמתן בשנה הקרובה.

מי מוכר דירות ביוון בזמן המשבר?

קודם כל המון יוונים עצמם מוכרים דירות. יוון נחשבת לאחד המדינות בעלת מספר נכסי נדלן הכי גדולה לנפש. בנוסף, משקיעים זרים שנכנסו לשוק לפני שנתיים והשביחו את הדירות.

איזה "מציאות" אפשר למצוא עכשיו בשוק הנדל"ן הייווני?

ניתן למצוא דירות של 2 חדרים במרכז העיר, במחיר של כ-40,000 אירו. זה ממש מחירי רצפה.

האם גוש האירו נוקט באמצעי תמיכה כלכליים בעקבות המשבר?

כלכלת גוש היורו הינה אחד החזקות ביותר בעולם. הפעימה הראשונה בעניין אמצעי תמיכה ליוון כבר הוכרזה. הבנק המרכזי של אירופה הודיע ​​על הנפקה של 750 מיליארד יורו!  המטרה העיקרית: תמיכה בכלכלות האיחוד האירופי כנגד ההשלכות הטרגיות של נגיף קורונה.

כמובן שיוון שנמצאת במשפחת האיחוד תקבל תמיכה כלכלית בעתיד הקרוב. סכום הסיוע הישיר שמשויך ליוון, מתוך ההקצאה יהיה 10 מיליארד יורו.

בנוסף, וועדת האיחוד האירופאי, שדנה בבעיות כלכליות בשל התפשטות נגיף קורונה, הסכימה עם טענותיה של יוון ולא תדרוש ממנה עודף תקציבי ראשוני של המדינה השנה, שנקבע על 3.5% מהתמ"ג בשנת 2020.

יוון כבר לא צריכה לנסות לממש עודף ראשוני של 3.5% השנה- פירושו הפחתת היעד הראשוני ב- 0.5% מהתמ"ג או מיליארד יורו.
כמו כן, לא יביאו בחשבון ההוצאות המדיניות הקשורות למאבק עם הנגיף.

יוון מרוויחה בעיקר מתיירות, כיצד מצב זה יכול להשפיע על הכנסות משכירות?

קשה לחזות במדויק. אם לדבר על שכירויות ארוכות טווח אז העניין לא אמור להיפגע כיוון שביוון, במונחים מוחלטים, דמי השכירות עדיין מאוד נמוכים. כמובן שבתי מלון ואכסניות ייאבדו חלק מההכנסה השנה, אבל בטווח הארוך המחירים לא ירדו.

על פי הדיווחים של הבנק היווני, בהתחשב ששוק הנדל"ן המקומי תלוי בתיירות, צפוי שמחירי הנדל"ן יישארו ללא שינוי בחודשים הראשונים של 2020. ואף במקרים מסוימים ירדו מעט, תלוי כמה זמן יימשך הנגיף.

בכל מקרה, אנו תמיד ממליצים למשקיעים שלנו להשכיר דירות לתקופות ארוכות, לסטודנטים או למשפחות. זה תמיד בטוח יותר בכל עת.

אילו הזדמנויות עומדות בפני המשקיעים בעת המשבר?

משבר הוא תמיד הזמן למשקיעים בעלי חזון ארוך טווח. יש לכם הזדמנות לרכוש נכסים במחירי "רצפה". למשל באתונה תוכלו למצוא דירות להשקעה החל מ -30 אלף יורו, הצעה כזאת לא תתקיים בשום בירה אירופאית אחרת.

האם ניתן להשוות משבר זה למשבר 2010?

כן ולא. כן, מכיוון שבמשבר יש הזדמנות טובה להרוויח. לא – סיבות אחרות, משך המשבר, עומק, מנגנון והתמודדות עם המשבר.

לסיכום, האם המשבר ישפיע על העדפות של משקיעי נדל"ן?

כעת כל העולם עובר לצרכנות מקוונת וחשוב מאוד להפנים ולקחת את זה בחשבון בעת ביצוע השקעה בנדל"ן. עליכם להתייחס לנדל"ן כאל כל השקעה שמניבה הכנסה.

אנחנו כבר התחלנו לבצע עסקאות נדל"ן מרחוק עבור המשקיעים שלנו. כמובן שייקח זמן עד שאנשים יתרגלו למציאות החדשה. נדרשת שקיפות מלאה ואימון באנשי מקצוע.

בהצלחה לכולם!

חשוב לדעת כי השקעה בחו"ל דורשת ידע מקיף בכל ההיבטים, תמיד חשוב להתייעץ עם גורמים מקצועיים שמתמחים בנושא. כך תוכלו לקבל כלים הנדרשים וידע מקיף על מנת לקבל החלטה מושכלת.

השקעה במדינות זרות דורשת ידע והתמצאות בחוקים המקומיים, לכן אנו ממליצים למשקיעים להיעזר בליווי מקצועי

מעוניינים להשקיע בנדל"ן בחו"ל?

השאירו פרטים לשיחת ייעוץ ונחזור אליכם בהקדם

אהבתם את הכתבה? ספרו עליה לחברים :)

שתף בפייסבוק
שתף ב LinkedIn
שלח במייל
שתף ב WhatsApp

רוצים לקבל כתבות מעניינות ישירות למייל?

מעת לעת אנחנו מפרסמים כאן כתבות מקוריות בנושא השקעות, נדל"ן וחופש כלכלי.

רוצים שנעדכן אתכם כשיוצאת כתבה חדשה? הירשמו לניוזלטר שלנו! 

אהבתם את הכתבה?

הנה עוד כמה שאולי יעניינו אתכם